نشانه‌گیری روپرت مرداک؛ غارت فرهنگ ایرانیان

ر ابتدا آمریکایی‌ها با تاسیس شبکه تلویزیونی صدای آمریکا و سپس عربستان‌سعودی با همکاری آمریکایی‌ها و اماراتی‌ها شبکه MBC را راه‌اندازی کردند. انگلیسی‌ها نیز برای آنکه از این قافله جا نمانند شبکه BBC فارسی را تاسیس کردند، همه این شبکه‌ها با برنامه‌ریزی دقیق و چشم‌انداز مشخص و به هر طریق ممکن سعی کردند بین مردم ایران نفوذ کنند.

در این اوضاع و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم (در اواسط مرداد سال 88) یک شبکه فارسی‌زبان به نام فارسی وان متولد شد که با آسیب‌شناسی دیگر رقبا توانست در مدت کوتاهی گوی سبقت را از دیگر شبکه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران برباید و نظر خانواده‌های ایرانی را با تکنیک‌هایی چون پخش اذان شیعی یا پوشش ظاهرا اسلامی (روسری) و... جذب کند.

به تازگی یک شبکه فارسی‌زبان به نام زمزمه راه‌اندازی شده و یکی دیگر نیز در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود. زمزمه، زنان فارسی‌زبان را هدف خود قرار داده است. شبکه دیگر نیز که در اواخر شهریورماه افتتاح می‌شود، با هدف جذب مردان فارسی‌زبان تاسیس می‌شود تا در مجموع 3 شبکه، با همکاری نیوزکورپوریشن و BMA علیه ایرانیان و فارسی‌زبانان به صورت رایگان فعالیت کنند.

مرداک که مالک اصلی این 3 شبکه محسوب می‌شود پیش از این برای تغییر سبک زندگی مسلمانان، خانواده‌های ایرانی را هدف قرار داده و شبکه فارسی‌وان را راه‌اندازی کرد.

شبکه فارسی‌وان نیز برای عملیاتی کردن فروپاشی خانواده‌ها، سریال‌های تلویزیونی (غالبا کلمبیایی) که زمینه لیبرالیسم فرهنگی را ترویج می‌کنند با موضوعات خیانت، فرزند نامشروع و طلاق در سطح وسیع با دوبله فارسی پخش می‌کند تا با ترویج فمینیسم لیبرال در جامعه ایرانی حیازدایی از زنان و غیرت‌زدایی از مردان موجب فروپاشی فرهنگی جامعه شود.

زمزمه، دومین شبکه تلویزیونی سرگرم‌کننده عمومی و رایگان فارسی‌زبان در خاورمیانه است. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری بخش آسیایی شرکت اخبار و گروه رسانه‌ای موبی است. زمزمه همانند خواهر خود فارسی‌وان، ۲۴ ساعت شبانه‌روز و 7روز هفته به پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی با دوبله فارسی می‌پردازد.

 دفتر مرکزی این شبکه تلویزیونی در شهر دوبی واقع شده است. بهره‌مندی از فضای تعاملی وب، راهکاری است که امروزه رسانه‌های نوین و تازه‌تاسیس خود را ملزم به استفاده از آن می‌دانند تا بتوانند مخاطب خود و نظراتش را در تصمیمات و راهبردهای رسانه‌ای‌شان موثر بدانند. زمزمه نیز با ایجاد صفحه‌ای به نام خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و راه‌اندازی وب‌سایت خود، ضمن تلاش برای معرفی، واکنش‌های مخاطبان را نیز تحت نظر می‌گرفت.

این فرآیند درباره شبکه اجتماعی فیس‌بوک از تاریخ 9 خرداد 90 آغاز شد و تا روز افتتاح، در مدت زمان حدود 40 روز، 16 اعلان به این صفحه ارسال کرد که عمده آنها معرفی سریال‌هایی بود که در فهرست کنداکتور این شبکه قرار گرفته بود. استفاده از تکنیک ایجاد عطش برای مخاطب به وسیله پخش تیزرهای جذاب از سریال‌هایی که قرار بود در این شبکه پخش شود روی صفحات این شبکه در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت اصلی در این 40 روز به انحای مختلف صورت می‌گرفت ولی نتوانست تعداد مشتاقان خود را در فیس‌بوک حتی به 6 هزار نفر نیز برساند.

به هر حال پس از مدت‌ها تبلیغ در فضای مجازی و پخش پرومو و تیزرهای تبلیغاتی روی این شبکه و شبکه همسانش فارسی‌وان، در نهایت اعلام می‌شود افتتاح این شبکه در تاریخ 18 تیرماه صورت خواهد پذیرفت؛ تاریخی که برای بسیاری از مردم ایران یادآور حوادث تلخ و فتنه‌انگیز 18 تیرماه 78 است که گویی انتخاب این تاریخ برای افتتاح این شبکه، پیامی را برای مخاطب خود ارسال می‌دارد:

«آری، ما سرآغاز حرکت اعتراضی شما را فراموش نکرده‌ایم اگرچه قرار نیست به موضوعات سیاسی به شکل مستقیم بپردازیم. با بهره‌مندی از حاشیه‌هایی نظیر قراردادن تاریخ افتتاحیه در مناسبت‌های مورد نظر شما، به شما نشان می‌دهیم آرمان‌هایتان را دنبال خواهیم کرد و تا سرنگونی نظام اسلامی در کنار شما خواهیم ماند؛ هر چند از مسیری طولانی‌تر ولی اثرگذارتر از روش‌های نظامی و سیاسی.»

 از جمله دلایل دیگر مهم بودن مناسبت‌های سیاسی برای دست‌اندرکاران این شبکه می‌توان به سخنی از "سعد محسنی"، مدیر این گروه رسانه‌ای اشاره داشت که درباره دومین شبکه تازه‌تاسیس خود در چند‌ماه آینده این‌طور بیان می‌دارد: «شبکه دیگری در دست راه‌اندازی است. این شبکه یک برند شناخته شده بین‌المللی است که بیشتر درصدد جذب مخاطبان مرد است. ما در فکر راه‌اندازی این شبکه قبل از اواسط سپتامبر هستیم.»

حال این سوال مطرح است که آیا واقعا مرداک دلش برای ایرانیان سوخته که بدون تلاش جهت جذب تبلیغات مانند دیگر شبکه‌ها به پخش فیلم‌های فارسی برای ایرانیان بپردازد تا مخاطبانی که تسلط کافی به زبان‌های دیگر را ندارند به زحمت نیافتند یا حتی زحمت زیرنویس خواندن را هم نکشند؟! واقعا مقصود اصلی مرداک چیست؟ چرا مخاطب اصلی و جامعه هدف مرداک در همه شبکه‌های تلویزیونی جوانان است؟ هدف اصلی از پرداختن به مسائلی همچون مسائل جنسی، روابط آزاد اجتماعی بدون هیچگونه قیدی و... که برای جوانان جذابیت ایجاد می‌کند و راهبری ذهن جوانان را در اختیار می‌گیرند، چیست؟

حال جالب است بدانیم شبکه‌هایی همچون فارسی‌وان در حال رشد قارچ‌گونه هستند و این باید زنگ خطری برای همه دلسوزان عرصه فرهنگ باشد. مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید به این موضوع بیاندیشند که فارسی‌وان و‌ شبکه‌هایی امثال آن در حال تاثیرگذاری و حذف ارزش‌های دینی از تفکر نسل جوان است و به بیان دیگر در بهترین حالت می‌توان گفت این شبکه در حال عادی‌سازی روابط نامشروع در هر طیفی در بین خانواده‌هاست.

می‌دانیم جوانان امروز، پدران و مادران نسل آینده هستند که قرار است نسلی را تربیت کنند، این در حالی است که ذهن خودشان از سوی شبکه‌هایی چون فارسی‌وان شست‌وشو داده شده و به طور قطع می‌توان گفت در آینده‌ای نزدیک فاصله بزرگی بین ارزش‌های دینی و جامعه اتفاق خواهد افتاد مگر آنکه مسئولان در حال حاضر با واقع‌بینی و آسیب‌شناسی وضع موجود نیاز‌های امروزی خانواده‌ها را شناسایی کرده و با برنامه‌های جذاب از رو آوردن خانواده‌های ایرانی به شبکه‌های خارجی جلوگیری کنند.

جلال‌ آل‌احمد در کتاب "نفرین زمین" می‌نویسد: «فرهنگ یعنی تحویل بار مرده‌ها به زنده‌ها» یعنی آن چیزهایی که تازه‌ها از قدیمی‌ها و امروزی‌ها از دیروزی‌ها به ارث برده‌اند. "پارسونز" می‌نویسد: «فرهنگ عبارت است از الگوهایی که به رفتار و فرآورده‌های عمل بشری مربوط است و می‌تواند به ارث برسد.»

میراث فرهنگی عبارت از الگوهایی است که در طول قرن‌ها و عصرها از گذشتگان به آیندگان و از نسلی به نسل دیگر می‌رسد و توسعه و تحول می‌یابد، کامل‌تر می‌شود و از سوی آمدگان به نیامدگان سپرده می‌شود و به بیان دیگر فرهنگ، مجموعه‌‌ ارزش‌ها و دستاوردهای مادی و معنوی است که به وسیله انسان‌ها طی تاریخ شکل گرفته است.

 در تعریف‌های فرهنگ عناصری مانند اعتقادات، هنرها، عادات، وسایل و کالاهای مصرفی و خصوصایت اساسی گروه‌های انسانی (اجتماعی)، راه و روش زندگی مردم، رفتار فرآورده‌های عمل بشری و دستاوردهای مادی و معنوی به کرّات به چشم می‌خورد.

 به نظر می‌رسد روپرت مرداک یهودی یک جامعه‌شناس قوی باشد که فرهنگ را دقیقا می‌شناسد و با برنامه‌های منسجم قصد دارد فرهنگ غنی ایرانی را فقیر کند و اخلاقیات را در این جامعه بزرگ ایرانی بخشکاند. همگان می‌دانند اخلاقیات با فقر فرهنگی و فقر فرهنگ ارتباط مستقیم با امنیت اجتماعی دارد و هنگامی که در جامعه‌ای امنیت اجتماعی وجود نداشته باشد، فقر فرهنگی در ابعاد مختلف نظیر رعایت نکردن حقوق دیگران، قتل، غارت و تجاوز افزایش می‌یابد.

به جاست مسئولان فرهنگی با اخذ استراتژی مناسب حملات فرهنگی را شناسایی کنند. همانطور که می‌بینیم در کمتر از 2سال 3شبکه فارسی‌زبان از سوی یک نفر که مستقیما فرهنگ ایرانی را هدف گرفته شروع به کار کرده است و متاسفانه هنوز بعد از گذشت 32سال از انقلاب اسلامی یک شبکه فارسی‌زبان داخلی که به پخش فیلم به صورت تمام‌وقت بپردازد، نداریم و این هشداری است برای مسئولان فرهنگی که مواظب غارت و چپاول فرهنگ چندصد ساله اسلامی ایرانی باشند تا شاهد تاراج این میراث گرانقیمت نباشیم.
علی لاریجانی

منبع: وطن امروز

/ 0 نظر / 50 بازدید