شیطان پنهان بر بام خانه مسلمان
 
پيوند ها

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ ۱۳٩٠/٧/۱۱ توسط پرنیان

سال 1869 وقتی که ادوارد اورت هیل داستان «ماه آجری» خود را نوشت از ماهواره‌ای که حامل انسان بود و به دور زمین می‌‌چرخید، نام برد. آن هنگام شاید نه ادوارد داستان‌نویس و نه فرد دیگری از آثار زیانبار بجا مانده از سونامی تبلیغات ماهواره‌ای خبر نداشت و نه به ذهنش می‌رسید که روزگاری قرار است ماهواره‌ها تبدیل به داروخانه‌‌ای با داروهای شگفت‌انگیز شوند...

 امروز اما تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای، چه فارسی‌زبان و چه غیرفارسی‌زبان، از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسوولان وزارت بهداشت شده است. تهدید چنان جدی است که رییس اداره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی با انعقاد توافقنامه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جدیت سعی در برخورد با محصولات ماهواره‌ای دارد.


رییس اداره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی در برخورد با اقلام تبلیغ‌شده در ماهواره‌های فارسی‌زبان به خبرنگار سلامت از انعقاد توافقنامه?ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت و درمان خبرداد. امیرحسین جمشیدی گفت: «محصولات بهداشتی تبلیغ‌شده در شبکه‌های ماهواره‌ای مورد تایید وزارت بهداشت نیستند. ما فقط محصولاتی را موردتایید وزارت بهداشت می‌دانیم که لوگوی این وزارتخانه روی آن وجود داشته باشد که بی‌شک این لوگو شامل محصولات تبلیغ‌شده در شبکه‌های ماهواره‌ای نخواهد بود. ما به مراتب درباره آثار سوء و زیانبار این محصولات اعلام خطر کرده‌ایم اما همچنان بی‌نتیجه بوده است. بر همین اساس توافقنامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت منعقد و فهرست محصولاتی که در ماهواره‌های فارسی‌زبان تبلیغ می‌شود ارائه شده که طی آن این وزارتخانه موظف است با این محصولات در سطح شهر برخورد قانونی داشته باشد.»


آثار زیان‌بخش کالاهای تبلیغاتی در ماهواره

رییس اداره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی با تاکید بر مضر بودن داروهای وارداتی تصریح کرد: «انواع کرم‌های چاقی، لاغری، و... که از حیوانات نرم تن ساخته می‌شوند از نظر بهداشتی مورد‌تایید وزارت بهداشت نیستند و مضر هستند.»

وی افزود: «این داروها فقط جنبه تبلیغی دارند و برای مصرف‌کننده عوارض خواهند داشت و چون افراد به روش‌های مختلف تحت‌تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند به فکر استفاده از این داروها می‌افتند.» به گفته جمشیدی تمام این داروها بدون هیچ مجوزی و به صورت قاچاق در سطح وسیعی عرضه می‌شوند که هیچ یک از آنها باعث درمان قطعی‌ای نمی?شوند. جمشیدی با بیان اینکه بیشتر این تبلیغات از خارج از کشور اعمال می‌شود، تصریح کرد: «علاوه بر اینکه وزارت بهداشت به بازرسی و برخورد با این مراکز می‌پردازد خانواده‌ها هم باید مانع از ورود این نوع داروها به خانه‌هایشان شوند.»

منتظر «بله» صداوسیما هستیم

رییس اداره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی درباره همکاری وزارت بهداشت با صداوسیما برای شفاف‌سازی ذهن مخاطبان گفت: «ما سال‌هاست که این پیشنهاد را به صداوسیما داده‌ایم که می‌توانیم برای روشن کردن ذهن بینندگان و آشنا کردن آنها از عوارض داروهای تبلیغی در ماهواره‌ها برنامه‌هایی تهیه کنیم اما تا کنون اقدام اساسی در این رابطه صورت نگرفته است.»


اطلاع‌رسانی بهترین اقدام است

جمشیدی با بیان این مطلب که آگاه کردن مردم از عوارض این داروها بهترین راهکار است، گفت: «ناآگاهی مردم و کم‌کاری در اطلاع‌رسانی درباره عواقب و عوارض این محصولات باعث شده که استفاده از این اقلام تبلیغاتی که در مراکزغیررسمی به فروش می‌رسند سیر صعودی به خود بگیرد و در بین اقشار جامعه رواج پیدا کند.»


الگوبرداری از ماهواره ممنوع است

امیرحسین جمشیدی با گفتن این مطلب که برنامه‌های آموزشی در سطح کشور باید به گونه‌ای باشد که از ماهواره‌ها الگوبرداری نشود، خاطر نشان کرد: «براساس قانون اطلاع‌رسانی درباره داروها باید در مجله‌ها و نشریه‌های پزشکی و تنها درباره اثرات و ترکیب‌های داروی مورد نظر اطلاع?رسانی شود و مواردی به غیر تبلیغ دارو باشد و بنابراین با توجه به منع قانونی تبلیغات دارو در رسانه‌های گروهی، شبکه‌های ماهواره در مورد داروهای چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و... فقط به دنبال سودجویی و کسب درآمد میلیاردی از این ناحیه هستند.»


اعتماد مردم به صدا و سیما باید بازگردد

یک روان‌شناس اجتماعی نیز معتقد است که در حال حاضر عملکرد صدا و سیما به گونه‌ای شده است که مردم بیشتر به رسانه‌های غربی و ماهواره اعتماد می‌کنند تا رسانه ملی. دکتر فهمیه قبیتی، مدرس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت تصریح کرد: «واکنش افراد به تبلیغات تنها منحصر به ماهواره نیست. هرچند گفتن این جمله که بعضی از مردم بیشتر به رسانه‌های غربی توجه دارند تا رسانه‌های ملی خوشایند نیست اما در حال حاضر برنامه‌های ماهواره‌ای اعم از سریال، فیلم و تبلیغات مختلف یک پای ثابت زندگی برخی خانواده‌ها شده است و این مساله که چرا مردم به رسانه‌های غربی و ماهواره‌ها توجه می‌کنند ریشه‌ای قدیمی دارد.» قبیتی با اشاره به این مطلب که رسانه چه نوشتاری و چه دیداری به‌عنوان یک نهاد قابل‌قبول و اعتماد است، افزود: «وقتی پای اعتماد به میان می‌آید بی‌شک برنامه‌هایی که در این رسانه‌ها به تصویر کشیده خواهد شد بیشتر از هر برنامه‌ای دیگر می‌تواند اثر بخشی موفقی داشته باشد.» دکتر قبیتی تصریح کرد: «در علم روان‌شناسی نیازهای افراد به سه گروه تقسیم می‌شود؛ نیاز هنجاری، نیاز ابراز شده و نیاز احساس‌شده. افرادی که در امر تبلیغات رسانه‌ای فعالیت می‌کنند در نخستین گام شرایط روانی افراد را در نظر می‌گیرند و سپس با تکرار تبلیغ به مرور زمان آن را به عنوان یک نیاز در سطح جامعه به باور عمومی تبدیل می‌کنند. در حال حاضر ماهواره با سرمایه‌گذاری فراوان و پخش مکرر تبلیغات، توانسته از جایگاه ویژه‌ای در خانواده‌های ایرانی برخوردار شود که می‌شود از آن به عنوان یک معضل نام برد.»


کار ویژه تبلیغات ماهواره‌ای؛ به وجود آوردن احساس نیاز کاذب

به اعتقاد این روان‌شناس اجتماعی در حال حاضر بخش بسیاری از برنامه‌های ماهواره‌ای به تبلیغات اختصاص داده شده است و سریال یا فیلم پخش‌شده از ماهواره حکم میان پرده را دارد و بیشتر این تبلیغات است که به سمع و نظر بینندگان می‌رسد. قبیتی درباره تبلیغات شبکه‌های فارسی‌زبان گفت: «تبلیغات شبکه‌های فارسی‌زبان بیشتر بر حول محور محصولات و کالاهای جنسی، ترک اعتیاد، کاهش وزن، افزایش قد و چند موضوع دیگر می‌چرخد.» او درباره مشکلات ناشی از تبلیغات ماهواره‌ای خاطرنشان کرد: «موج تبلیغات ماهواره و اینترنت در مورد کالاهای جنسی، از یک سو و ناآگاهی مردم از مشکلات جنسی از سوی دیگر باعث می‌شود افراد به این کالاها گرایش پیدا کنند. کارشناسان ساخت برنامه‌های ماهواره‌ای آن هم از نوع فارسی‌زبان در مخاطبان، احساس نیاز کاذب به‌وجود می‌آورند و به همین منظور به ظاهر مصرف‌کنندگان محصولات را پشت تریبون تبلیغات جای می‌دهند تا این افراد از تجربه‌شان! مخاطبان را مطلع کنند. امروزه طب ماهواره‌ای کم‌کم دارد تبدیل به رشته‌ای از پزشکی می‌شود.» این مددکار اجتماعی بهترین راه مبارزه با تبلیغات ماهواره‌ای را اطلاع‌رسانی دانست و گفت: «بالا بردن سطح آگاهی افراد از مهم‌ترین اقدامات در زمینه برخورد با کالاهای
غیراستاندارد در ماهواره است.
نمی‌توان برچسب بی‌سوادی به مردم زد و تمامی مخاطبان برنامه‌های ماهواره‌ای را افرادی کم سواد دانست. در بسیاری از مواقع شخص ممکن است از سواد علمی خوبی هم برخوردار باشد اما به ناگاه فریب محصولات تبلیغ شده را خورده به سرعت وسیله یا دارویی را خریداری ‌کند اما به همان سرعت نیز آنها را کنار بگذارد.»


حس خوددوستی را پرورش دهیم

قبیتی در ادامه تصریح کرد: «با ایجاد زمینه پرسش و پاسخ آن هم در زمان کودکی می‌توان پایه‌های مبارزه با تبلیغات ناصحیح را بنا کرد. باید برای پرسش‌های مطرح‌شده از سوی کودکان پاسخ‌های قانع‌کننده به آنها داد. گفتن این عبارت که «چرا ندارد چون من می‌دانم» باعث می‌شود که به مرور زمان این باور در کودک به وجود بیاید که هر چیزی را بی‌چون و چرا بپذیرد. از دیگر اقداماتی که باید به آن توجه داشت، پرورش حس خوددوستی در میان مردم است. باید با برنامه‌های آموزشی دقیق و مناسب این باور را در مردم به‌وجود آورد که داشتن روانی سالم نسبت به اندامی زیبا برتری دارد. باید این نکته را در سطح جامعه متذکر شویم که برای رسیدن به اندامی زیبا و ظاهری زیبا به هر راهی تن ندهیم و درون زیبا از ظاهری زیبا بسیار سازنده‌تر خواهد بود.» وی خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با تبلیغات ماهواره‌ای
بالا بردن روحیه شکیبایی در افراد است. اهداف بلندمدت را قربانی اهداف کوتاه‌مدت نکنیم و یادبگیریم که برای رسیدن به خواسته‌های قلبی همیشه کوتاه‌ترین راه جوابگو نخواهد بود.»

اگر کسی ایران و ایرانی را نشناسد و تنها به تبلیغات شبکه‌های‌فارسی‌زبان اعتماد کند، ایرانیان را مردمانی کوتاه قد، کچل با دماغ‌های گنده و پوست‌های کک‌مکی و چاق تصور خواهد کرد که زن و مردش از مشکلات جنسی رنج می‌برند. بیشتر تبلیغات حول محور محصولات و کالاهای جنسی، ترک اعتیاد، کاهش وزن، افزایش قد و چند موضوع دیگر می‌چرخد. هشدار کارشناسان و مسوولان مبنی بر اعتمادنکردن به شبکه‌های ماهواره‌ای تاکنون به جایی نرسیده است، شاید اقدامات اخیر وزارت بهداشت و همکاری آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهکاری مناسب برای برخورد با ترویج تبلیغات ماهواره‌ای در کشور باشد.



.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • تبلیغات متنی
  • آرزوی سفر